Home

Lexus

Lexus

Официальной датой рождения нового бренда (еще не имевшего в то время названия), ориентированного на выпуск автомобилей люкс-класса, считается август 1983 г. На секретном совещании совета директоров корпорации Toyota её глава Эйдзи Тойода огласил свое решение, что корпорация должна создать свою машину представительского класса, и она станет лучше продукции ведущих автопроизводителей во всем.
Это решение было отнюдь не спонтанным. В начале 1980-х годов на рынке автомобилей люкс-класса, особенно североамериканском, наблюдался медленный, но постоянный рост, и Toyota, имевшая хорошие продажи в США, не могла оставаться в стороне. По результатам многочисленных маркетинговых исследований руководством ТМС и было принято решение о создании нового бренда.
По вопросу названия бренда в руководстве корпорации существовало два мнения: одни считали, что необходимо новое имя, чтобы не возникало ассоциации с брендом «Тойота», производящим в целом недорогие модели; другие были уверены: новый автомобиль нужно продавать только под именем «Тойота», как для повышения реноме марки, так и для привлечения покупателей к более низшим моделям компании.
Однако исследования и опросы американцев показали, что предположения первой стороны оказались верны: в США название «Тойота», как выяснилось, больше ассоциировалось не с легковыми машинами, а вообще с пикапами, вследствие особенностей рекламы и маркетинга ТМС. Этот факт плюс веские убеждения сотрудников группы развития и продвижения бренда все же склонили руководство компании, а именно Эйдзи Тойода сделать свой окончательный выбор именно в пользу нового имени.
В 1986 году рекламное агентство Saatchi & Saatchi, долгое время обслуживавшее компанию Тойота, сформировало специальное подразделение Team One, основной функцией которого было создание и развитие нового премиального бренда для Тойоты. По заказу Team One консалтинговая компания Lippincott & Margulies сформировала список из 219 названий, из которых предстояло выбрать название нового бренда. Наиболее предпочтительным вариантом в итоге оказалось название Alexis, однако из-за сильных ассоциаций с Алексис Кэррингтон, персонажем популярного в 1980-х годах сериала «Династия», было решено трансформировать название в Lexus.
Происхождение названия Lexus часто относят к комбинации слов «luxury» (роскошь) и «elegance» (элегантность). По другой теории Lexus является акронимом фразы «luxury exports to U.S.» Однако в Team One утверждали, что у названия бренда Lexus нет специального значения, и что слово Lexus просто хорошо передает имидж роскоши и технологичности.
B R A N D S I G N AT U R E. A strong brand signature has the ability to achieve instant and universal recognition worldwide, and to inspire a powerful sense of loyalty and identification among those who choose Lexus. The Lexus brand signature symbolizes our heritage and spirit, and embodies the promise of luxury. It is the face we show the world. Regard it with respect, and use it with good judgment. The symbol and logotype together create the brand signature. Because the combination of these two registered trademarks forms the most significant feature of Lexus product and corporate identity, it must never be altered. The brand signature is the one visual constant in every communication involving the Lexus brand. L E X U S LOGO The Lexus symbol and logotype together create the brand signature. Use the standard brand signature format whenever space permits. Since a familiar look heightens recognition and visual impact, maintain a consistent logo format throughout each communication.
STANDARD BRAND SIGNATURE Use the standard brand signature in all applications, space permitting. Do not use the logotype alone, unless in special applications with prior approval. Never use the brand signature as part of a sentence. Follow the size and format guidelines as outlined on pages 3 and 4. SYMBOL When space is restricted, using the symbol without the logotype is encouraged. However, use it sparingly— no more than once on any page and never as part of a sentence. Never combine it with any other logos or copy, unless in special applications with prior approval. STACKED BRAND SIGNATURE Use the stacked brand signature only when space is restricted. Never alter the size relationship between the symbol and logotype. REGISTERED TRADEMARKS The symbol mark consists of a stylized Lexus “L” connected to an openended ellipse that signifies the company’s ever-expanding technological advancement and the limitless opportunities which lie ahead. The Lexus symbol mark cannot be disassembled; the “L” and the ellipse must always be used together. The logotype is represented by specially created letterforms that spell the Lexus name. These two registered trademarks form the most significant feature of Lexus product and corporate identity and must never be altered.
T H E E XC L U S I O N ZO N E When using the Lexus symbol and logotype, don’t forget about the exclusion zone. Simply put, it’s the clear space around the logo that prevents interference from other graphic elements. SYMBOL EXCLUSION ZONE When using the symbol alone, the exclusion zone dimensions are determined by the X height of the symbol. LOGOTYPE EXCLUSION ZONE When using the logotype, exclusion zone dimensions are determined by the X height of the logotype. REVERSED LOGOS Follow the same exclusion zone requirements for logos that appear in reversed or negative form. OTHER EXCLUSIONS Do not allow the brand signature to bleed off the page. Also, do not use it upside down or on its side.
S I Z E A N D FO R M AT: P R I N T A N D I N T E R AC T I V E 86 pixels 72 pixels Preferred size, 98 pixels To maintain design integrity, reproduce the Lexus symbol and logotype in the appropriate size for the application. The two breaks in the ellipse surrounding the stylized “L” must remain visible. Follow the minimum size requirements for each of the accepted logo variations. LOGO ART FILES Downloadable versions of the Lexus logos are available online at http://adplanner.lexus.com. To obtain a password for site access, contact Lexus customer support at (800) 348-6485, ext. 5160. ALIGNMENT Range the left-hand edge of the “L” of the logotype when aligning text or objects with the standard brand signature. Always be sure to incorporate the proper exclusion zone. Refer to letterhead on page 20.
LO G O U S AG E W I T H I N I M AG E S For maximum readability, place the brand signature in an area that provides adequate space in relation to elements in the image. Also make sure that there is sufficient contrast between the image and the logo. 1 . 5 ART DIRECTION Take brand signature positioning into account when art directing or shooting new photography. LOGO COLOR When placing the brand signature in an image, use Lexus Black or white. Never use any other colors for the logo, and never tint the logo. Make your choice for greatest contrast and maximum legibility. I N C O R R E C T U S AGE OF T H E LOGO A consistent and instantly recognizable look helps to maximize brand impact. It is important not to experiment with variations of the logo. MIX AND MATCH Do not use different color treatments for the Lexus symbol and logotype. COLOR Do not reproduce the symbol or logotype in any color other than white or the logo colors shown on page 9. IMAGES Do not use the Lexus logo on complex areas of images, over patterned backgrounds, or where lack of contrast reduces legibility. EXCLUSIONS In addition to maintaining the exclusion zone (page 2), do not incorporate the brand signature into type or body copy, or center it above type or body copy.